Dátum
Predstavenie
Bábkové divadlo v Košiciach a divadlo Thália pripravili v roku 2019 spoločný umelecký projekt nazvaný „Tradičnosť substrátu v medzikulturálnej tvorbe“. Tento projekt bol finančne podporený v rámci programu Terra Incognita realizovaný Košickým samosprávnym krajom. Jeho unikátnosť tkvie v tom, že dokázal prepojiť viaceré druhy umenia a viaceré kultúrne inštitúcie – okrem Bábkového divadla v Košiciach a divadla Thália sa partnermi projektu stali aj Východoslovenská galéria Košice (VSG) a Konzervatórium Jozefa Adamoviča. Spoločnými silami tak vytvorili platformu, ktorej základným motívom je interdisciplinárnosť v umení. Štyri samostatné subjekty poukázali na možnosti prepojenia umeleckých aktivít rôznorodých kultúrnych inštitúcií v netradičnom priestore. Ako prekročiť rámec jedného druhu umenia – divadlo, literatúra a výtvarné umenie – prostredníctvom interdisciplinárnych aktivít (divadelné predstavenie, experimentálne workshopy pre verejnosť a workshopy pre študentov konzervatórií). Cieľom bolo zasiahnuť širšie spektrum návštevníkov inklinujúcich doteraz iba k jednému druhu umenia a poukázať na súvis medzi umením výtvarným, divadelným, literárnym a hereckým. Hlavným výstupom projektu je uvedenie snovej komédie poľského autora Slawomira Mrožka s názvom Tri noci na experimentálnej scéne Jorik Bábkového divadla v Košiciach. Slawomir Mrožek patrí k najznámejším predstaviteľom tzv. východného bloku absurdnej drámy a režisér József Czajlik už jeho dielo režíroval aj v Budapešti. V snovej komédii Tri noci sa predstavia dvaja hosťujúci umelci (Lucia Hurajová, Péter Nádasdi) a dvaja členovia umeleckého súboru BDK (Erika Orgován Molnárová, Peter Creek Orgován). Dramaturgom inscenácie je Miklós Forgács, ktorý o diele prezradil:
„Dvaja muži. Jedna izba. Dvaja kolegovia. Pán inžinier a pán magister. Stále na služobných cestách. Stále spolu. Domov nosia vo svojich taškách. A zrazu sa objaví tretia osoba. Žena. Žena, ktorá túži, ktorá miluje, ktorá má svoje tajomstvo. Kto je tá žena? Odteraz čo je pravdivé a ozajstné a čo je víziou a snom? Sen nemôže byť skutočnosťou?”
Poetickosť a bizarnosť, precitlivenosť a groteska, neúprosná jasnozrivosť a kreatívna hmla, krehkosť a dravosť spolu vytvárajú nevšednú atmosféru a neobyčajný svet, ktorý umožňuje účinkujúcim vytvárať bravúrne herecké kreácie. Po prvýkrát na scéne JORIK uvidíte známu slovenskú herečku Luciu Hurajovú. Miesto konania: OK – OZ 3, scéna JORIK, Tajovského 4. Kapacita scény JORIK je 75 miest. Dĺžka predstavenia je 80 minút.
Réžia: József Czajlik
Dramaturgia: Miklós Forgács
Scénografia: Katalin Ory
Hudba: András Monori
Asistent réžie: Peter Creek Orgován
Účinkujú: Lucia Hurajová, Erika Orgován Molnárová, Peter Creek Orgován, Péter Nádasdi
“Projekt je realizovaný s finančnou podporou Košického samosprávneho kraja v rámci programu Terra Incognita”
“Projekt je jedným zo šiestich projektov realizovaných v rámci výzvy programu Terra Incognita „Tradície inšpirujú inovácie“. Z uvedenej výzvy boli podporené Košickým samosprávnym krajom inovatívne projekty kultúrnych organizácií v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti v celkovej výške takmer 100 000 Eur.“
2023
“Všetkých trápi osud sveta a mňa opäť len ženská.” (A. P. Čechov)
“Hru bez názvu” začal písať Anton Pavlovič Čechov ako sedemnásťročný študent gymnázia v juhoruskom Taganrogu, kde zostal sám, keď jeho otec zbankrotoval, utiekol do Moskvy a za ním potom zvyšná časť rodiny. Anton študoval, vyjednával s otcovými veriteľmi a tvoril. Písal túto hru niekoľko rokov, nikdy ju nedopísal a nezaradil ju do svojho zozbieraného diela. Keby sa mala inscenovať v celom svojom rozsahu, dĺžka predstavenia by sa blížila k siedmim hodinám. Dnes býva tento Čechovov raný dramatický pokus svetovými divadelníkmi často inscenovaný. Príznačné je, že pod rôznymi názvami: Bezotcovština, Platonov, Darebák Platonov, Don Juan na ruský spôsob a pod. Text provokuje potrebou ho krátiť, upravovať, po svojom interpretovať. Je v ňom veľa tragiky, humoru a Čechovovej dramatickej geniality. Ako mnoho iných divadelníkov, aj my sme podľahli pokušeniu zaoberať sa týmto textom. Nazrieť naň optikou moderného človeka, vybrať, čo sa nám zdá aktuálne, príťažlivé. Naša komorná inscenácia nesie názov Úbohý Platonov. Vyberá z Čechovovej rozmernej panoptikálnej fresky päť základných postáv, ako päť vrcholov milostného päťuholníka. Základnou témou je nechcené, ale osudové donchuanstvo. Je Platonov jednoducho darebák, alebo je to len ďalšia z obetí zlej výchovy a pôsobenia okolia? Ďalšia obeť nešťastnej zhody okolností? Kedy sa ešte môžeme na niečo vyhovárať a kedy už nám jednoducho nejde odpustiť? Kedy už nejde odpustiť premárnený talent, lenivosť, naše ubližovanie druhým? A kedy sú naše dôvody už iba obyčajné „kecy“? Miesto konania: OK – OZ 3, scéna JORIK, Tajovského 4. Kapacita scény JORIK je 88 miest.
Réžia a úprava: Aleš Bergman
Dramaturgia: Ivan Sogel
Scénografia: Sylva Marková
Preklad: Dana Lehutová
Hudba a výber hudby: Peter Creek Orgován
Asistent réžie: Peter Creek Orgován
Účinkujú: Erika Orgován Molnárová, Kristína Medvecká Heretiková/Viktória Sedláková, Jana Štafurová, Michal Novodomský, Peter Creek Orgován.
Recenzia: https://www.monitoringdivadiel.sk/recenzie/recenzia/stigmatizovany-vek/
Ako prvú inscenáciu pri znovuotvorení scény JORIK sme pre Vás pripravili nesmrteľnú hru velikána svetovej drámy Williama Shakespeara. Mnoho rokov zrela myšlienka uchopiť Shakespearovo dielo spôsobom primeraným dobe, aj komorným podmienkam priestoru, v ktorom sa tragédia bude odohrávať. Režisér Valentín Kozmenko-Delinde na scéne JORIK v minulosti prezentoval vynikajúcim spôsobom mnoho diel svetovej klasiky od Moliéra po Strindberga. A teraz si našiel pravý čas a miesto, kde svoju predstavu po rokoch uskutoční. Čo je charakteristické pre dnešné pokusy o nový spôsob výkladu Shakespearovho diela? Že sú interpretáciou Shakespearovej doby z problematiky jeho tvorby, ale i projekciou problémov našej doby do jeho tvorby. V. Kozmenko-Delinde dokonale ovláda prácu s detailom a ten mu umožnil práve prenos do komorného priestoru scény JORIK s postavami v sústavnom pohybe. Fyzickom i vnútornom. Tým sa odkrýva niekoľko polôh vo vnútornom svete človeka. Hlavných úloh Rómea a Júlie sa zhostili herci Štátneho divadla Košice Tomáš Diro a Lívia Dujavová. V inscenácii si môžete vychutnať hudbu skupiny No Name, ktorej členovia spolupracovali pri tvorbe dramatického diela. Miesto konania: OK – OZ 3, scéna JORIK, Tajovského 4. Kapacita scény JORIK je 88 miest.
Réžia, scénografia a libreto: Valentín Kozmenko-Delinde
Dramaturgia: Ľubomír Šárik
Hudba: No Name, Igor Timko, Zoltán Sallai
Asistent réžie: Peter Creek Orgován
Účinkujú: Lívia Dujavová, Beáta Dubielová, Kristína Medvecká Heretiková, Erika Orgován Molnárová, Jana Štafurová, Tomáš Diro, Dominik Dupľák, Juraj Fotul, Miroslav Kolbašský, Peter Creek Orgován, Andrej Sisák.
Press: Rozhovor s lídrom skupiny No Name Igorom Timkom o inscenácii Romeo a Juliet na scéne JORIK: https://music-zone.eu/hity-skupiny-no-name-umocnuju-najslavnejsi-pribeh-veronskych-milencov-v-shakespearovej-klasike-romeo-juliet/
Recenzia: Matúš Marcinčin: Vezmem ťa tam, kde milovanie nie je hriech: https://www.monitoringdivadiel.sk/recenzie/recenzia/vezmem-ta-tam-kde-milovanie-nie-je-hriech/
“Túto divadelnú hru podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia”